MUHAMMAD Rasulullahﷺ - SEORANG AHLI POLITIK DAN PEMIMPIN


 Rasulullahﷺ Kemuli'an Kami


Mewujudkan prinsip berunding dengan orang lain,

Adalah menjadi kebiasaan Muhammad Rasulullah, sebelum membuat sebarang keputusan penting mengenai negara atau laluan tentera, mengumpulkan orang-orang yang mula-mula memeluk Islam, para pemimpin tentera dan juga pemuda untuk berunding dengan mereka tentang perkara penting. Bahkan, inilah yang diperintahkan Allah di dalam Kitab-Nya. 

Allah berfirman;

فَبِمَا رَحْمَةٍۢ مِّنَ ٱللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ ٱلْقَلْبِ لَٱنفَضُّوا۟ مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَٱعْفُ عَنْهُمْ وَٱسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى ٱلْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُتَوَكِّلِينَ ١٥٩

{…dan berunding dengan mereka dalam perkara itu. Dan apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal kepada-Nya} 

[Surah Ali-Imran: 159].

Ini berlaku pada perang Uhud apabila Muhammad Rasulullah membentuk majlis penasihat ketenteraan dengan mualaf awal Islam dari Muhajarin (pendatang ke Madinah) dan pemimpin Al-Aus dan Al-Khazraj (di Madinah). . Mereka semua bertukar pandangan tentang apa yang patut dilakukan dalam situasi tertentu itu.

Pendapat Muhammad Rasulullahﷺ adalah bahawa mereka harus tinggal di Madinah untuk melindunginya, dan tidak meninggalkan kota, tetapi beberapa Sahabat terkenal yang tidak ikut serta dalam perang Badar menyarankan agar mereka keluar untuk menemui musuh. Mereka terus mendesak pandangan mereka; Saiyidina Hamzah رضي الله عنه paling menggalakkan idea ini.

Oleh sebab itu, Nabi (saw) tidak mengikut pendapatnya, walaupun ia adalah pandangan yang lebih benar, dan sebaliknya mengikut pandangan majoriti. Akibatnya, Muhammad Rasulullah memutuskan untuk meninggalkan Madinah dan menemui musuh di medan perang.

Kelebihan sebenar Muhammad Rasulullahﷺ ialah kehebatannya yang luar biasa sebagai ahli politik yang mahir

(Merit sebenar Muhammad Rasulullah adalah kehebatannya yang luar biasa sebagai ahli politik yang mahir, lebih daripada sekadar seorang Nabi yang menerima wahyu daripada Allah. Ia tidak mungkin bagi sesiapa yang memahami Muhammad Rasulullah untuk menjatuhkan maruahnya. Sesiapa yang melakukan ini telah menzalimi dirinya sendiri dan menzalimi  Muhammad Rasulullah)

Apa pendapat anda tentang pendirian Muhammad Rasulullahﷺ dalam berunding dengan para Sahabat dan mengikuti pandangan mereka? Nyatakan bukti jawapan anda daripada biografi Muhammad Rasulullah.

Menubuhkan negara yang adil yang memberikan hak yang sama untuk semua

Berkenaan dengan penyelesaian konflik, Muhammad Rasulullah menetapkan peraturan yang adil untuk menilai antara mereka yang berselisih pendapat. Ia adalah: Orang yang membuat tuntutan perlu membawa bukti, dan orang yang menafikan dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah. Muhammad Rasulullah bersabda,

“Sekiranya kamu menerima apa yang didakwa orang, seorang lelaki akan menuntut harta orang lain dan darah mereka. Walau bagaimanapun, orang yang membuat tuntutan perlu membawa bukti [untuk menyokong dakwaannya], dan orang yang menafikan [dakwaan] dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah» [diceritakan oleh Al-Bayhaqi].

Disebabkan keprihatinan besar Muhammad Rasulullah terhadap keadilan dan memberikan hak kepada setiap orang, Muhammad Rasulullah memberi amaran tentang menggunakan ucapan yang fasih dan hujah palsu sebagai cara mengambil hak orang lain. Muhammad Rasulullah juga menyatakan bahawa jika baginda memberikan keputusan yang ternyata tidak adil, tidak dibenarkan orang yang menang mengambil perkara yang bukan haknya.  

Muhammad Rasulullahﷺ  bersabda,

“Aku hanyalah manusia, dan kamu membawa perselisihan kamu kepadaku. Sebahagian daripada kamu mungkin memberikan alasan yang lebih fasih daripada yang lain dan oleh itu saya memutuskan untuk memihak kepadanya mengikut apa yang saya dengar [daripadanya]. Tetapi, apa sahaja yang dihukumkan bagi seseorang daripada hak saudaranya tidak boleh mengambilnya (hak ini), kerana ia adalah api baginya»

 [riwayat Al-Bukhari].

Islam lebih dari sekadar agama.

"Islam lebih daripada sekadar agama; ia adalah koleksi teori undang-undang dan politik…ringkasnya, ia adalah sistem budaya lengkap yang menangani kedua-dua agama dan negara"

[Hjalmar Horace Greeley Schacht].

[Ahli ekonomi, jurubank dan ahli politik Jerman]

Muhammad Rasulullahﷺ berlaku adil dengan semua orang, tidak kira siapa mereka, dan baginda tidak memberi keutamaan kepada sesiapa pun atas orang lain. Seorang wanita bangsawan mencuri dan pemimpin Quraisy tidak mahu hukuman mencuri dikenakan ke atasnya dan mahu Muhammad Rasulullah menunjukkan kebaikan kepadanya. 

Tetapi para pemimpin tahu betapa adilnya Muhammad Rasulullah. Oleh itu, mereka mencari seseorang untuk memberi syafaat untuknya bersama Muhammad Rasulullah. Mereka pergi menemui Usamah bin Zayd رضي الله عنه untuk memintanya bercakap dengan Nabi (saw) agar dia tidak melaksanakan hukuman undang-undang kerana mencuri wanita itu. Mereka tidak mahu dia memotong tangannya kerana kedudukannya yang mulia. Akibatnya, Usamah bercakap dengan Muhammad Rasulullahﷺ tentang dia, tetapi wajah Muhammad Rasulullah berubah warna kerana kemarahannya, dan dia berkata,

“Apakah kamu memberi syafaat [untuk seseorang] berkenaan dengan hukuman-hukuman Allah?” Usamah bin Zayd رضي الله berkata kepadanya, “Maafkan aku, wahai Rasulullah.” Pada waktu solat Isya, Muhammad Rasulullah berdiri dan memberikan khutbah. Muhammad Rasulullah memuji Allah dengan merujuk kepada sifat-sifat-Nya yang agung dan kemudian berkata, ‘Teruskan. Orang-orang sebelum kamu telah binasa; jika salah seorang bangsawan mereka mencuri, mereka akan meninggalkannya [tanpa menghukumnya], tetapi jika orang yang lemah mencuri, hukuman yang sah dikenakan ke atasnya. Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, seandainya Fatimah binti Muhammad mencuri, nescaya aku akan potong tangannya.’ Kemudian beliau memerintahkan agar wanita yang mencuri itu dipotong tangannya” 

[riwayat Muslim].

Adakah sejarah, dahulu atau sekarang, pernah mengetahui kehebatan, keadilan dan kesaksamaan seperti ini?!

Sebutkan tiga kejadian yang menggambarkan keadilan dan kesaksamaan Nabi ketika melaksanakan hukum undang-undang

Melindungi masyarakat dan menjadikannya selamat dan terjamin

Anas bin Malik رضي الله عنه berkata,

Muhammad Rasulullah adalah orang yang paling baik di antara manusia, dan paling dermawan dan paling berani. Pada suatu malam, penduduk Madinah dikejutkan dengan bunyi, dan oleh itu mereka pergi ke arah bunyi itu. Muhammad Rasulullah menemui mereka ketika dia kembali [dari suara]. Dia telah sampai ke sumber bunyi di hadapan mereka, menunggang kuda Abu Thalhah رضي الله عنه tanpa pelana di atasnya. Di lehernya ada pedang dan dia berkata, ‘Jangan risau, jangan risau’” 

[riwayat Al-Bukhari].

Muhammad Rasulullahﷺ mencapai bunyi yang menakutkan orang ramai sebelum mereka sampai. Ini adalah agar Muhammad Rasulullah melindungi mereka. Selepas itu, dia menenangkan ketakutan mereka dengan kata-kata yang lembut dan menghiburkan.

Islam adalah agama yang terbaik untuk menghapuskan perbezaan antara manusia

(Dari pandangan pertama, seseorang dapat melihat idea-idea asas dalam Islam yang sangat demokratik. Islam adalah agama terbaik untuk menghapuskan perbezaan bangsa, warna kulit dan kewarganegaraan)


Keadilan adalah sifat yang agung yang wujud dalam keperibadian Nabi

[Kesediaan orang ini untuk menanggung penganiayaan kerana kepercayaannya, akhlak yang tinggi dari orang-orang yang beriman dan mengikutinya dan menganggapnya sebagai tuan dan pemimpin mereka, dan pencapaian besar yang Muhammad Rasulullah capai, semua ini adalah bukti keadilan dan integriti yang wujud dalam keperibadiannya Muhammad Rasulullah. Pandangan bahawa Muhammad Rasulullah adalah penyamar adalah pandangan yang menimbulkan lebih banyak masalah dan tidak menyelesaikan apa-apa. Malah, tidak ada pemimpin Barat dalam sejarah yang tidak diiktiraf sebagaimana yang sepatutnya seperti Muhammad Rasulullah]

Kebijaksanaan Muhammad Rasulullah disertai dengan ketegasan dan keteguhan dalam cara hidup Islam

Telah diketahui bahawa Muhammad Rasulullah berpegang teguh pada prinsip dan tidak meninggalkan mana-mana prinsip ini, bertentangan dengan apa yang diketahui bahawa ahli politik mengambil berat tentang kepentingan peribadi mereka; mereka mengubah cita-cita mereka mengikut kehendak dan kemahuan pemimpin.

Contoh yang jelas tentang keteguhan Muhammad Rasulullah boleh didapati dalam pendiriannya dengan Badwi yang pergi kepada Muhammad Rasulullah untuk berbai'ah kepadanya [Ibn Al-Khasasiyah (semoga Allah meridhainya)].

Ibn Al-Khasasiyah berkata, “Saya pergi kepada Rasulullah untuk berbaiah dengannya untuk masuk Islam. Rasulullah memberitahu saya untuk bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Rasulullah adalah hamba dan RasulNya; untuk solat lima waktu [dalam setiap dua puluh empat waktu]; berpuasa di bulan Ramadhan; membayar zakat; untuk menunaikan haji ke Mekah; dan berperang di jalan Allah. Saya kemudian berkata, ‘Wahai Rasulullah, ada dua daripada ini yang tidak akan dapat saya lakukan; Mengenai zakat, aku hanya mempunyai sepuluh ekor unta, yang digunakan oleh keluargaku untuk bermusafir dan memikul bebannya. 

Mengenai pertempuran, sesiapa yang lari dari medan perang mendapat kemurkaan Allah, dan saya takut jika saya pergi berperang, saya mungkin tidak menyukai kematian dan ketakutan untuk diri saya sendiri.' Akibatnya, Rasulullah memegang tangan saya dengan kuat dan kemudian memulakan. untuk menggoncangnya. Kemudian Nabi berkata, ‘Tiada sedekah dan tiada berperang di jalan Allah? Bagaimana kamu akan masuk syurga?’ Aku kemudian berkata kepadanya, ‘Wahai Nabi, ambillah janjiku.’ Maka dia mengambil gadaian daripadaku dengan semua syarat»

[riwayat Al-Hakim dan Al-Bayhaqi].

Rasulullah  tidak berkompromi dan tidak menerima sebarang kompromi

[Cukuplah, untuk memuji Rasulullah , dengan menyebut bahawa dia tidak berkompromi atau menerima sebarang kompromi walau sesaat pun berkaitan dengan Risalahnya, walaupun dia ditawarkan pelbagai jenis kompromi dan menghadapi tentangan yang hebat. Dia berkata, Imannya [Rasulullah] adalah teguh, dan tidak ada seorang pun yang teguh seperti dia!!]

Terdapat satu lagi contoh yang menggambarkan bagaimana Rasulullah  tidak berkompromi dengan misinya. Pemimpin Quraisy mendatangi Abu Talib dan berkata kepadanya, ‘Wahai Abu Talib, engkau adalah yang tertua di antara kami, dan kami menghormati dan memuliakanmu.

Kami telah meminta anda untuk memberitahu anak saudara anda untuk berhenti berdakwah apa yang dia katakan, tetapi anda tidak menyuruhnya [berhenti]. Demi Allah, kami tidak akan menahan ini, dan tidak akan menahan dia bersumpah terhadap nenek moyang kami, memperolok-olok kami, dan memburuk-burukkan tuhan-tuhan kami. Oleh itu, hentikan dia daripada melakukan ini kepada kami, atau kami akan memerangi kamu berdua sehingga salah satu daripada dua kumpulan itu akan musnah.

Ancaman dan amaran keras ini sukar bagi Abu Talib, maka dia memanggil Rasulullah  dan berkata kepadanya,

‘Wahai anak saudaraku, orang-orangmu datang kepadaku dan mereka berkata begini-begini kepadaku. Jadi selamatkan saya dan diri anda. Janganlah engkau bebankan kepadaku sesuatu yang melebihi kemampuanku.’ Rasulullah  menyangka bapa saudaranya telah meninggalkannya dan dia tidak mampu lagi menyaranya. Oleh karena itu, Rasulullah  bersabda,

‘Oh Pakcik! Demi Allah, seandainya mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di kiriku agar aku meninggalkan urusan ini, nescaya aku tidak akan meninggalkannya sehingga Allah memenangkannya atau aku mati dalam mengejarnya.” Kemudian Rasulullah . atasnya) mula menangis. Dia berdiri dan apabila dia berpaling ke belakang [untuk pergi], Abu Talib memanggilnya. Apabila Rasulullah  kembali kepadanya, Abu Talib berkata kepadanya, ‘Pergilah dan katakan apa yang kamu inginkan. Demi Allah, aku sekali-kali tidak akan membiarkan sesiapa pun menyakitimu.’

Keadaan ini, dan juga situasi-situasi lain, menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah  tidak menerima sebarang kompromi antara kebenaran dan kebatilan, atau bersetuju untuk bertemu separuh jalan antara keduanya. Ini berpunca daripada sifat misi yang dia dihantar; baginda adalah seorang Rasul daripada Allah kepada seluruh manusia. Tanggungjawabnya adalah untuk memberitahu orang ramai tentang Islam, jadi tidak mungkin baginya untuk menerima apa-apa cara hidup buatan manusia atau idea lain selain daripada perundangan Ilahi. Perkara ini sangat jelas dalam sikapnya.

Hati Rasulullah  penuh dengan belas kasihan, kebaikan dan niat yang mulia, tidak seperti orang yang mencari kekuasaan dan harta.

[Hati orang yang agung dan mulia itu adalah jiwa yang penuh dengan belas kasihan, kebaikan, belas kasihan, kebenaran, kebijaksanaan, kerendahan hati dan kecerdasan. Fikirannya tidak memerlukan keinginan untuk kesenangan duniawi, niatnya tidak termasuk menginginkan kekuasaan dan kekayaan…]

Rasulullah SAW adalah tokoh yang paling berpengaruh dalam sejarah

[Dia Rasulullah ] adalah satu-satunya lelaki dalam sejarah yang sangat berjaya dalam kedua-dua peringkat agama dan sekular… Gabungan pengaruh sekular dan agama yang tiada tandingan inilah yang saya rasa melayakkan Rasulullah  dianggap sebagai tokoh tunggal yang paling berpengaruh dalam sejarah manusia]

Bagaimanakah anda boleh mengikuti teladan Rasulullah ?

1. Baca biografi Rasulullah  dan renungkan bagaimana Rasulullah menetapkan peraturan keadilan dan kesaksamaan dalam masyarakat Islam.

2. Berdoa kepada sebaik-baik makhluk, hakim yang adil dan pemimpin yang pengasih lagi bijaksana.


Rujukan

[Putera Kaytan-orientalis Itali ].

[Philip Ireland - Setiausaha Pertama Kedutaan Amerika di Kaherah, 1947

[Montgomery Watts orientalis British  ].

[Michael Emery.orientalis Itali]

[Thomas Carlyle  Pengarang Scotland, pengkritik satira dan ahli sejarah]

[Michael Hart  Doktor Astronomi]


Comments

Popular posts from this blog

World’s First University -Al-Qarawiyyin - Morocco

The First Muslim Navy

The Great Mosque of Kairouan

Rasulullahﷺ sebagai Pemimpin Politik

Principles of Governance, Freedom, and Responsibility in Islam by Hassan Al Turabi.

Bab 2: Ikatan Persaudaraan

When and How Did The Mi'raj Take Place.