Rasulullahﷺ sebagai Pemimpin Politik
Rasulullahﷺ adalah Nabi Allah dan negarawan. Kepimpinan beliau adalah paling menyeluruh dan dinamik. Dia adalah contoh kebaikan dan kerohanian. Beliau adalah seorang guru, pembimbing, dan pembaharu yang mulia dan penuh belas kasihan. Dia seorang lelaki berkeluarga. Malah, beliau juga seorang pemimpin politik. Sebagai seorang pemimpin politik, Rasulullahﷺ menyatukan semenanjung Arab, mendirikan sebuah negara besar yang ibu kotanya adalah Madinah, mengalahkan musuh-musuhnya, dan melakukan ekspedisi ketenteraan yang paling berjaya. Bagaimanapun, kepimpinan politiknya yang sebenar adalah dalam bidang akhlak dan kerohanian di mana beliau menjalankan dirinya dengan sempurna dalam situasi kelemahan dan juga kekuatan.
Cara beliau berurusan di Makkah dan Madinah menunjukkan kepimpinan politik beliau yang hebat. Dia sentiasa bersedia membantu orang lain. Allahﷻ mengurniakan dia anugerah istimewa untuk menyelesaikan konflik dan perselisihan. Bahkan sebelum beliau menjadi Rasulullahﷺ, beliau mampu menyelesaikan perselisihan besar antara penduduk Makkah. Khabarnya penduduk Makkah sedang membaiki dinding Kabah. Apabila tiba masanya untuk meletakkan Hajar Aswad di tempatnya di sudut tenggara Kabah, setiap suku ingin mendapat penghormatan ini. Rasulullahﷺ yang belum dilantik menjadi Nabi diminta menjadi hakim dan memutuskan perkara itu dengan adil.
Rasulullahﷺ menyelesaikan pertikaian ini dengan penuh hikmah dengan cara yang baik. Rasulullahﷺ membentangkan jubahnya sendiri di atas tanah dan meletakkan Batu di atasnya. Rasulullahﷺ kemudian meminta wakil setiap suku untuk mengangkat jubah itu bersama-sama. Apabila Hajar Aswad mencapai ketinggian yang diperlukan dari tanah dia pergi ke hadapan dan meletakkannya di tempatnya. Dia sentiasa mahu berdamai sesama manusia. Pada usia dini dilaporkan bahawa apabila beberapa penduduk Makkah ingin menubuhkan jawatankuasa untuk menyekat keganasan dalam masyarakat mereka, beliau segera menyertai mereka.
Jawatankuasa ini mengambil ikrar kebajikan yang dikenali sebagai Hilf al-Fudul. Kemudian semasa kehidupan kenabian dia mengingati ikrar ini dan memujinya dengan sangat tinggi dan berkata, "Bahkan sekarang jika saya dipanggil dalam nama ikrar ini, saya tidak akan menolak." Rasulullahﷺ adalah seorang yang bercita-cita tinggi tetapi beliau juga seorang yang praktikal. Rasulullahﷺ menyampaikan mesej kepada semua orang dan tidak mengasingkan diri daripada masyarakatnya. Dia menggunakan mana-mana tradisi dan adat yang baik yang mereka ada dan mendapat manfaat daripadanya. Walaupun bapa saudaranya, Abu Talib, tidak menerima risalah tauhidnya, dia sanggup memberikan segala sokongan dan bantuannya dalam kerja-kerja Islam. Rasulullahﷺ menghargai bantuan bapa saudaranya. Selepas kematian bapa saudaranya dia pergi ke Taif untuk mencari pakatan dengan beberapa kabilah lain di sana.
Rasulullahﷺ tidak berjaya, tetapi penting untuk diperhatikan bahawa dia cuba mencari pakatan untuk tujuan Islam. Hijrah ke Habsyah juga merupakan contoh kemahiran politik beliau dalam mencari pakatan dengan orang lain. Apabila penganiayaan meningkat di Makkah dan beberapa pengikutnya merasa sukar untuk hidup dalam persekitaran itu, baginda membenarkan mereka berhijrah ke Habsyah dan meminta bantuan Raja Kristian di sana. Di Ethiopia, umat Islam mendapat keamanan dan mereka membalas layanan Raja dengan doa dan sokongan untuk Raja dan partinya.
Hubungan orang Islam sangat baik dengan raja sehingga dia semakin mencintai Islam dan sebelum kematiannya dia menjadi seorang Muslim. Rasulullahﷺ adalah seorang pemimpin politik yang mahir dan berani. Musuh-musuhnya tidak boleh menakutkan atau menakut-nakutkannya. Dia tidak pernah tunduk kepada sebarang godaan. Penduduk Makkah cuba memalingkan beliau dari mesej dan misinya dengan menawarkan wang yang banyak atau apa sahaja yang beliau inginkan untuk dirinya tetapi dengan satu syarat bahawa beliau akan melepaskan misinya.
Rasulullahﷺ dengan tegas, namun dengan sopan, menolak semua tawaran mereka. Di Madinah baginda mendirikan sebuah negara di mana semua orang adalah sama, di mana perkara diputuskan melalui perundingan, dan di mana semua orang harus mengikut undang-undang yang sama. Ia adalah negeri tanpa pilih kasih yang memihak kepada mana-mana keluarga atau kumpulan. Malah seorang bukan Islam tidak boleh dianiaya di bawah pemerintahannya.
Kisah Tu’mah ibn Abraq adalah contoh keadilan dan hak asasi manusia yang sangat baik untuk semua orang di bawah kekuasaannya. Tu’mah yang beragama Islam telah mencuri baju besi seseorang di Madinah dan kemudian dia menyalahkan seorang Yahudi. Allahﷻ menurunkan wahyu khusus untuk memperingatkan manusia terhadap ketidakadilan tersebut (lihat Surat An-Nisaa’: 110-112).
وَمَن يَعْمَلْ سُوٓءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُۥ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ ٱللَّهَ يَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورًۭا رَّحِيمًۭا ١١٠
Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(An Nisa 110)
وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًۭا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُۥ عَلَىٰ نَفْسِهِۦ ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًۭا ١١٢
Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(An Nisa 111)
وَمَن يَكْسِبْ خَطِيٓـَٔةً أَوْ إِثْمًۭا ثُمَّ يَرْمِ بِهِۦ بَرِيٓـًۭٔا فَقَدِ ٱحْتَمَلَ بُهْتَـٰنًۭا وَإِثْمًۭا مُّبِينًۭا ١١٢
Dan sesiapa yang melakukan suatu kesalahan atau suatu dosa, kemudian ia menuduhnya kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya ia telah memikul kesalahan berbuat dusta, dan melakukan dosa yang amat nyata.
(An Nisa 112)
Warga Yahudi Madinah diisytiharkan tidak bersalah dan Tu’mah didapati bersalah. Rasulullahﷺ sangat menjaga agama dan keperluan ekonomi umatnya. Rasulullahﷺ bukan sahaja berdakwah, tetapi dia juga mengambil berat tentang kesejahteraan ekonomi mereka.
Rasulullahﷺ membuat perjanjian dan pakatan dengan banyak suku. Rasulullahﷺ mempunyai kemahiran diplomatik yang hebat. Rasulullahﷺ mengajar diplomasi dunia yang dibina di atas akhlak dan kejujuran. Rasulullahﷺ menghormati semua perjanjiannya dan Rasulullahﷺ membela rakyatnya. Dia sedar akan keadaan sekeliling dan membuat rakyatnya bersedia dan berjaga-jaga. Dia tidak pernah memulakan pertempuran atau peperangan, tetapi apabila dia diserang dia tegas dan tegas. Beliau sentiasa menekankan keamanan dan hubungan yang harmoni. Rasulullahﷺ adalah seorang yang sangat sabar dan tekun. Banyak pengajaran yang boleh kita ambil dari kehidupan beliau. Aspek terpenting dalam kepimpinannya ialah beliau sentiasa jujur dan jujur. Malah musuh-musuhnya tidak dapat menemui sebarang kecacatan dalam kejujuran dan kebenarannya.
Contoh yang paling indah tentang ini kita dapati dalam perbualan antara Heraclius, Maharaja Byzantium, dan Abu Sufyan yang merupakan musuh ketat Rasulullahﷺ pada masa itu. Perbualan ini berlaku pada tahun 628 M apabila Heraclius menerima surat daripada Rasulullahﷺ. Heraclius sedang berziarah ke Baitulmaqdis ketika dia menerima surat penting ini. Selepas menerima perutusan itu, Maharaja memanggil ketua polisnya dan menyuruhnya menggeledah negara untuk mencari seorang lelaki dari suku yang sama dengan orang yang mengaku sebagai nabi. Abu Sufyan, seorang pemimpin Quraisy, yang merupakan musuh ketat Rasulullahﷺ pada masa itu, kebetulan sedang berdagang di Gaza dengan beberapa orang sahabatnya dari Makkah. Pasukan pencarian Maharaja menemui mereka di sana dan mereka segera dibawa ke Baitulmaqdis. Heraclius memanggil mereka ke mahkamahnya dan dia mempunyai semua pembesar kanan Rom di sekelilingnya.
Dia memanggil penterjemahnya yang menerjemahkan pertanyaan Heraclius dan berkata kepada mereka, "Siapakah di antara kamu yang bersaudara dengan orang yang mengaku sebagai nabi?" Abu Sufyan menjawab, "Saya adalah kerabat yang paling dekat dengannya." Heraclius berkata, “Dekatkanlah dia (Abu Sufyan) kepadaku dan biarkan para sahabatnya tinggal di belakangnya.” Abu Sufyan menambah, "Heraclius memberitahu penterjemahnya untuk memberitahu sahabat saya bahawa dia ingin bertanya kepada saya beberapa soalan mengenai lelaki itu (Rasulullahﷺ) dan jika saya berbohong mereka (sahabat saya) harus menyanggah saya." Abu Sufyan menambah, “Demi Allah! Seandainya aku tidak takut sahabatku melabelkan aku pendusta, nescaya aku tidak akan bercakap benar tentang Nabi." Soalan pertama Heraclius bertanya kepada saya ialah, "Apakah status keluarganya di kalangan kamu?" Aku menjawab, “Dia dari keluarga yang baik (mulia) di antara kami.”
Heraclius selanjutnya bertanya, "Adakah sesiapa di antara kamu yang pernah mendakwa yang sama (iaitu, menjadi nabi) sebelum dia?" Saya menjawab, "Tidak." Dia berkata, "Adakah seorang di antara nenek moyangnya seorang raja?" Saya menjawab, "Tidak." Heraclius bertanya, "Adakah para bangsawan atau orang miskin mengikutinya?" Aku menjawab, “Yang mengikutinya adalah orang-orang miskin.” Dia berkata, “Apakah pengikutnya bertambah atau berkurang (hari demi hari)?” Saya menjawab, "Mereka bertambah." Beliau kemudian bertanya, “Adakah seseorang di antara mereka yang memeluk agamanya menjadi murka dan meninggalkan agama itu sesudahnya?” Saya menjawab, "Tidak." Heraclius berkata, “Pernahkah kamu menuduhnya berdusta sebelum dakwaannya (menjadi nabi)? Saya menjawab, "Tidak."
Heraclius berkata, "Adakah dia melanggar janjinya?" Saya menjawab, “Tidak. Kami mempunyai gencatan senjata dengannya tetapi kami tidak tahu apa yang akan dia lakukan.” Saya tidak dapat mencari peluang untuk berkata apa-apa terhadapnya kecuali itu. Heraclius bertanya, "Pernahkah kamu berperang dengannya?" Saya menjawab, "Ya." Kemudian dia berkata, “Apakah hasil dari pertempuran ini?” Saya menjawab, "Kadang-kadang dia menang dan kadang-kadang kami." Heraclius berkata, "Apa yang dia perintahkan kepadamu?" Saya berkata, “Dia menyuruh kami menyembah Allah dan Allah semata-mata dan tidak menyembah sesuatu pun bersama-Nya, dan meninggalkan semua yang dikatakan oleh nenek moyang kami. Dia memerintahkan kami untuk berdoa, bersuci, dan menjaga hubungan baik dengan kaum kerabat kami.”
Selepas perbualan ini dilaporkan bahawa Heraclius berkata: “Saya bertanya kepada anda tentang keluarganya dan jawapan anda ialah dia tergolong dalam keluarga yang sangat mulia. Malah, semua Rasul itu datang daripada keluarga bangsawan di kalangan kaum masing-masing. Saya menyoal anda sama ada sesiapa di kalangan anda pernah mendakwa perkara sedemikian, jawapan anda adalah negatif. Jika jawapan anda adalah afirmatif, saya akan menyangka bahawa lelaki ini mengikuti kenyataan lelaki sebelumnya. Kemudian saya bertanya kepada anda sama ada sesiapa daripada nenek moyangnya adalah seorang raja. Jawapan anda adalah negatif, dan jika ia adalah dalam afirmatif, saya akan fikir bahawa lelaki ini mahu mengambil kembali kerajaan nenek moyangnya.
Saya selanjutnya bertanya sama ada dia pernah dituduh berbohong sebelum dia berkata apa yang dia katakan sekarang, dan jawapan anda adalah negatif. Jadi saya tertanya-tanya bagaimana orang yang tidak berdusta tentang orang lain boleh berdusta tentang Allah. Aku kemudian bertanya kepadamu apakah orang kaya mengikutinya atau orang miskin. Anda menjawab bahawa orang miskin yang mengikutinya. Dan sesungguhnya semua Rasul itu diikuti oleh orang-orang miskin pada awalnya. Kemudian saya bertanya kepada anda sama ada pengikutnya bertambah atau berkurang. Anda menjawab bahawa mereka semakin meningkat, dan sebenarnya ini adalah jalan iman yang benar, sehingga ia lengkap dalam semua aspek.
Saya kemudian bertanya sama ada ada sesiapa, yang selepas memeluk agamanya, menjadi tidak senang dan membuangnya. Jawapan anda adalah negatif, dan sebenarnya ini adalah (tanda) iman yang benar apabila cahayanya memasuki hati dan bercampur sepenuhnya. Saya bertanya kepada anda sama ada dia pernah mengkhianati. Anda menjawab secara negatif dan begitu juga Rasul tidak pernah mengkhianati. Kemudian saya bertanya kepada kamu apa yang dia perintahkan kepada kamu. Kamu menjawab bahawa dia menyuruh kamu menyembah Allah dan Allah semata-mata dan tidak menyembah sesuatu pun bersama-Nya dan melarang kamu menyembah berhala dan menyuruh kamu solat, berkata benar, dan bersuci. Sekiranya apa yang kamu katakan itu benar, dia akan segera menduduki tempat di bawah kakiku dan aku tahu (dari kitab suci) bahawa dia akan muncul, tetapi aku tidak tahu bahawa dia akan datang dari kalangan kamu, dan jika aku boleh menghubunginya, saya akan segera pergi menemuinya dan jika saya bersamanya, saya pasti akan membasuh kakinya.”
Oleh Dr Muzammil H. Siddiqi
references;
https://islamonline.net/ms/prophet-muhammad-pbuh-as-a-political-leader/
Comments
Post a Comment