Muhammad Rasulullahﷺ sebagai Pemikir Politik



Rasulullah, tidak diragukan lagi dianggap sebagai pembaharu sosial dan pemikir politik yang terulung. Seperti yang telah ditunjukkan oleh sejarah, beliau berada di barisan hadapan untuk membimbing dunia ke tahap tamadun yang baru. Buku Michael H. Hart 1978/1992, 

The One Hundred: A Ranking of the Most Influential Persons in History" meletakkan Rasulullah sebagai yang pertama di antara seratus orang paling berpengaruh di dunia ini. Penghakiman ini dibuat walaupun Hart, seorang ahli astrofizik dan pengarang Amerika, telah menggambarkan dirinya sebagai pemisah kulit putih! Karya popular ini terjual lebih setengah juta salinan dalam 15 bahasa. Sumbangan Rasulullah kepada manusia adalah berbilang.

Kami memperoleh pemikiran politik Rasulullahﷺ dari Al-Quran dan Hadis. Ajaran Nabi tidak terhad kepada penyampaian kerohanian dan semangat keagamaan, tetapi baginda mengajar orang ramai, bagaimana untuk terlibat dalam semua bidang kehidupan dengan kecemerlangan budi pekerti dan perkhidmatan kepada keperluan masyarakatnya.

Rasulullah (abad ke-6-7) akan dirayakan sebagai membawa orang Arab —semasa zaman Kegelapan di Eropah — bukan sahaja kepada cahaya Islam, tetapi juga untuk menubuhkan sistem pemerintahan yang tidak dapat ditembusi di Arab yang sehingga kini tidak mempunyai kedaulatan pusat. pihak berkuasa.

Menurut profesor lama pengajian Arab dan Islam (1964-1979) di Universiti Edinburgh di Scotland, William Montgomery Watt[i]:

“Kita boleh membezakan tiga anugerah besar yang dimiliki Muhammad Rasulullah, yang setiap satunya amat diperlukan untuk pencapaian keseluruhannya. 

Pertama, ada apa yang boleh dipanggil pemberiannya sebagai pelihat. Melalui beliau—atau pada pandangan Muslim ortodoks, melalui wahyu yang dibuat melalui beliau—dunia Arab diberi kerangka ideologi di mana penyelesaian ketegangan sosialnya menjadi mungkin. 

Kedua, terdapat kebijaksanaan Muhammad Rasulullah sebagai seorang negarawan. 

Struktur konsep yang terdapat dalam al-Quran hanyalah kerangka. Rangka kerja itu perlu menyokong pembinaan dasar konkrit dan institusi konkrit. Ketiga, terdapat kemahiran dan kebijaksanaan beliau sebagai pentadbir dan kebijaksanaan beliau dalam memilih lelaki untuk diwakilkan butiran pentadbiran. Institusi yang baik dan dasar yang kukuh tidak akan pergi jauh jika pelaksanaan urusan adalah salah dan meraba-raba. 

Prinsip Muhammad Rasulullah dalam Teori Politik

Sebaik sahaja kita meneliti teori dan konsep sains politik yang diterima secara meluas, kita akan menghargai model tadbir urus yang kukuh yang diasaskan oleh Muhammad Rasulullah. Hari ini masih tidak dicabar bahawa prinsip politiknya mampu membetulkan kelemahan dalam pemikiran politik barat moden.

Sebagai contoh, Teori Keadaan Alam dan Teori Kontrak Sosial adalah dua sistem pemikiran politik yang diiktiraf dunia, yang dilahirkan pada abad ke-16-18 `oleh ahli falsafah Eropah Thomas Hobbes[ii], John Locke[iii] dan JJ Rousseau.[ iv]

Teori Keadaan Alam, dalam teori politik, menangani keadaan sebenar atau hipotesis manusia sebelum, atau tanpa, persatuan politik: Ia menegakkan idea bahawa "sifat anarkis manusia, tanpa adanya "pihak berkuasa berdaulat" ( seorang pemimpin), pasti akan menimbulkan konflik dan pertembungan di kalangan masyarakat.” Muhammad Rasulullah, pada abad ke-7 telah pun mengusulkan konsep yang sama, tetapi dengan cara yang lebih berprinsip. Dia secara terang-terangan menentang semua jenis usaha tanpa pemimpin, walaupun hanya dalam perjalanan:

 Abu Sa’id Al-Khudri رضي الله عنه and Abu Hurairah رضي الله عنه meriwayatkan:

 "Jika tiga orang keluar dalam perjalanan, mereka mesti melantik salah seorang daripada mereka sebagai ketua." 

(Abu Dawud, 2708)

“Pihak berkuasa yang prihatin” hendaklah ditetapkan untuk setiap perkara, terutamanya yang berkaitan dengan tadbir urus.

Menurut Teori Kontrak Sosial, kerajaan harus dibentuk berdasarkan kontrak ketat antara pemerintah dan yang diperintah — atas pemahaman bahawa orang hidup bersama dalam masyarakat mengikut perjanjian yang menetapkan peraturan tingkah laku moral dan politik . Setiap kali pemerintah gagal mematuhi peruntukan kontrak, dia harus ditegur oleh badan pengelola. Tetapi teori kontrak sosial abad ke-7 Nabi mencadangkan versi yang lebih jelas dan mudah dinyatakan daripada versi barat kemudiannya. Ia juga memerlukan, pada dasarnya, penyertaan yang lebih aktif oleh yang diperintah dan pematuhan yang lebih ketat kepada kontrak yang dipersetujui oleh kedua-dua pemerintah dan diperintah.

Ubadah bin Al-Samit رضي الله عنه berkata:

“Kami berjanji kepada Muhammad Rasulullah untuk mendengar dan taat, baik di waktu senang mahupun susah, ketika kami merasa bertenaga dan ketika kami merasa lelah, bahwa kami tidak akan bertanding dengan perintah siapa yang diamanahkan [kepimpinan], bahwa kami akan menegakkan keadilan di mana sahaja kami berada dan bahawa kami tidak takut dicela orang yang menyalahkan kerana Allah.” 

(Sunan-an-Nisa’i, 4153)

 Apa yang boleh kita rujuk sebagai 'pemikiran politik' Muhammad Rasulullah, untuk menggunakan istilah moden, menerangi kepentingan kepimpinan oleh Pengganti Muhammad Rasulullah yang dipilih atau dipilih (bermaksud Khalifah pada zaman terawal). Untuk melengkapkan model teori politiknya, dia membuat pemerintah bertanggungjawab untuk mencari Syura (perundingan dengan yang diperintah), meninggalkan orang ramai di Negerinya untuk menegur pemerintah jika pemerintah itu akan tersasar. Sebenarnya, kita tahu bahawa selepas zaman Muhammad Rasulullah orang boleh dan memang mencabar pemerintah mereka:

Abdur Rahman al-Salami melaporkan:

Saiyidina Umar ibn Al-Khattab رضي الله عنه  berkata, "Janganlah kamu berlebih-lebihan dalam mahar wanita." Seorang wanita berkata, “Tidak demikian, wahai ‘Umar; kerana Allahﷻ berfirman: 

وَإِنْ أَرَدتُّمُ ٱسْتِبْدَالَ زَوْجٍۢ مَّكَانَ زَوْجٍۢ وَءَاتَيْتُمْ إِحْدَىٰهُنَّ قِنطَارًۭا فَلَا تَأْخُذُوا۟ مِنْهُ شَيْـًٔا ۚ أَتَأْخُذُونَهُۥ بُهْتَـٰنًۭا وَإِثْمًۭا مُّبِينًۭا ٢٠

…walaupun kamu memberi kepada salah seorang daripada mereka jumlah yang banyak,” 

(Surah An Nisa:20). 

Saiyidina Umar ibn Al-Khattab رضي الله عنه berkata: “Sesungguhnya seorang wanita telah berdebat dengan ‘Umar dan dia telah mengalahkannya.”

Dalam riwayat lain, ‘Saiyidina Umar ibn Al-Khattab رضي الله عنه berkata, “Perempuan itu benar dan lelaki itu salah.”

(Muṣannaf ‘Abd al-Razzāq, 10420)

Lagipun, apa yang dipanggil teori Machiavellian, bahawa "akhirnya membenarkan cara," sama sekali tidak serasi dengan pemikiran politik Muhammad Rasulullah dan mesti ditentang sekeras-kerasnya oleh kedua-dua badan pentadbir dan yang ditadbir. 

Prinsip-prinsip Muhammad Rasulullahﷺ menetapkan bahawa kedua-dua cara dan tujuan mestilah adil dan benar dengan keadaan yang ada.

 Pemikiran Politik Muhammad Rasulullah tentang Kedaulatan Undang-undang.

Hadis Muhammad Rasulullah berikut menetapkan prinsip kedaulatan undang-undang berkaitan dengan nepotisme dan akauntabiliti.

Saidatuna Aishah رضي الله عنه  berkata: 

Orang-orang Quraisy bimbang tentang wanita dari Bani Makhzum yang telah melakukan pencurian. Mereka bertanya, "Siapakah yang akan memberi syafaat untuknya bersama Rasulullah" Seseorang berkata, "Tidak ada yang berani melakukannya kecuali Usama bin Zaid رضي الله عنه  kekasih Rasulullah." Ketika Usama bin Zaid رضي الله عنه  bercakap tentang hal itu kepada Rasulullahﷺ.Rasulullah berkata: "Adakah kamu cuba memberi syafaat kepada seseorang dalam perkara yang berkaitan dengan Hukuman Allah?" Kemudian Rasulullahﷺ bangun dan menyampaikan khutbah dengan berkata, 

Yang membinasakan umat-umat sebelum kamu, adalah jika seorang bangsawan di antara mereka mencuri, mereka akan memaafkannya, dan jika seorang fakir di antara mereka mencuri, mereka akan menimpakan azab Allah kepadanya. Demi Allah, seandainya Fatimah, puteri Rasulullah [anak perempuanku] mencuri, aku akan potong tangannya [menurut hukuman yang telah ditetapkan].” 

(Sahih Al-Bukhari, 6788)

Rasulullah terbukti sangat mengambil berat tentang mengekalkan kesaksamaan undang-undang. Al-Quran memerintahkan Rasulullah untuk menghukum di antara pihak yang bersengketa mengikut apa yang ditetapkan oleh hukum ilahi,

وَأَنِ ٱحْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَٱحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَنۢ بَعْضِ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ إِلَيْكَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا۟ فَٱعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَـٰسِقُونَ ٤٩

“Dan putuskanlah perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. 

[Surah Al-Mâ’idah, 5:49]

Penghakiman mestilah bebas dan adil, seperti yang diisytiharkan oleh al-Quran,

۞ إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا۟ ٱلْأَمَـٰنَـٰتِ إِلَىٰٓ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحْكُمُوا۟ بِٱلْعَدْلِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦٓ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعًۢا بَصِيرًۭا ٥٨

“…dan apabila kamu menghukum di antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan adil.” 

[Surah Al-Nisâ’,4:58]

۞ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوا۟ قَوَّٰمِينَ بِٱلْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ أَوِ ٱلْوَٰلِدَيْنِ وَٱلْأَقْرَبِينَ ۚ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًۭا فَٱللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا۟ ٱلْهَوَىٰٓ أَن تَعْدِلُوا۟ ۚ وَإِن تَلْوُۥٓا۟ أَوْ تُعْرِضُوا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًۭا ١٣٥

“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan, menjadi saksi karena Allah, sekalipun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa atau kaum kerabat (kamu), baik orang kaya atau miskin, sesungguhnya Allah lebih dekat. kepada keduanya (daripada kamu).” 

[Surah Al-Nisâ’, 4:135]

Persamaan undang-undang Rasulullah adalah termasuk bukan sahaja subjek tetapi juga penguasa, kerana Rasulullah sendiri memberi orang Islam hak membalas dendam terhadap beliau, jika beliau pernah melakukan kemudaratan yang menyalahi undang-undang terhadap sesiapa pun daripada mereka. Semua rakyat harus menikmati kesaksamaan di hadapan undang-undang.

Dokumen Politik Rasulullah

Selain daripada sumbangan ini dalam apa yang kini dianggap sebagai "teori politik," Rasulullah terkenal kerana merangka Perlembagaan bertulis buat kali pertama dalam sejarah - pada 622 AD, sejurus selepas penghijrahan Rasulullah dari Makkah ke Madinah. Piagam ini mengandungi 47 fasal yang menetapkan asas sebuah negara bangsa yang berdaulat yang terdiri daripada orang Islam, Yahudi dan Pagan, mempunyai hak dan tanggungjawab yang sama di bawah kewarganegaraan bersama atau bersatu.

Memperoleh kuasa tidak pernah menjadi matlamat RasulullahRasulullah tidak memusuhi orang bukan Islam di Madinah; malah, baginda menjemput mereka dengan cara yang aman dan penuh kegembiraan. Dalam riwayat yang masyhur, Rasulullah bersabda:

“Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik akhlak dan budi pekertinya.” 

(Sahih Al-Bukhari, 6029).

Jika orang bukan Islam tidak mahu menerima Islam, mereka harus dilindungi daripada sebarang bentuk bahaya fizikal oleh Negara seperti dalam perjanjian Ẓimmi. Perjanjian Ẓimmi jauh sekali daripada berhasrat orang bukan Islam menjadi warganegara kelas kedua. Malah, Rasulullah memberi penekanan kepada apa yang kini dipanggil sekularisme dan pluralisme. Nabi bertujuan untuk memelihara keamanan dan keharmonian.

Abu Hurairah رضي الله عنه Meriwayatkan:

Ketika seorang Yahudi sedang menjual barang, dia diberikan sesuatu yang dia tidak terima atau dia tidak bersetuju (menerima) bahawa ‘Abdul ‘Azlz (salah seorang perawi) meraguinya. Dia (Yahudi) berkata: Demi Allah, yang telah memilih Musa a.s di antara manusia. Seseorang dari Ansar mendengarnya dan memukul mukanya sambil berkata: [Engkau mempunyai keberanian] untuk berkata: Demi Dia yang telah memilih Musa di antara manusia, sedangkan Rasulullah tinggal di antara kita. Orang Yahudi itu pergi kepada Rasulullah) dan berkata: Abul-Qasim, saya seorang Ẓimmi dan [dengan itu memerlukan perlindungan anda] dengan perjanjian, dan menambahkan: Orang ini dan ini telah memukul muka saya. Kemudian Rasulullah bersabda: 

Mengapa kamu memukul mukanya? Dia berkata: Rasulullah, lelaki ini berkata: Demi Dia yang telah memilih Musa (saw) di antara manusia, sedangkan kamu tinggal di antara kami. Rasulullah (ﷺ) menjadi marah dan tanda-tanda kemarahan dapat dilihat pada wajahnya, lalu berkata: Janganlah kamu membeda-bedakan antara Nabi-nabi Allah. Apabila sangkakala ditiup [pada hari kiamat] dan matilah segala yang ada di langit dan bumi kecuali orang yang dikecualikan oleh Allah, maka akan ditiup sangkakala yang lain dan aku adalah orang yang pertama di antara mereka yang sembuh. 

Nabi Musa a.s. akan menjadi [yang pertama] memegang Arasy dan saya tidak tahu sama ada ia adalah pampasan untuk itu apabila dia pengsan pada hari Tur atau dia akan dibangkitkan sebelum saya. Aku juga tidak mengatakan bahawa sesiapa yang lebih baik daripada Yunus {Yunus] anak Matta (selawat ke atasnya). (Sahih Muslim, 2373a)

Secara ringkasnya, setelah melihat Hadith Nabi (ﷺ), kami telah menemui semula model pemikiran politik yang masih relevan, boleh disesuaikan dengan semua tamadun dan budaya, membantu untuk merapatkan jurang antara aliran pemikiran kuno dan moden serta mampu membetulkan pemikiran hari ini. pemikiran politik barat dan amalan kerajaan.

 

Sources

 Hart, Michael H., The 100: A Ranking Of The Most Influential Persons In History (2000)

 Watt, William Montgomery, Muhammad at Medina (1956) Oxford University Press

 https://en.wikipedia.org/wiki/W._Montgomery_Watt

 https://www.history.com/topics/british-history/john-locke

 https://plato.stanford.edu/entries/rousseau/

 https://www.britannica.com/biography/Thomas-Hobbes

 https://www.history.com/topics/renaissance/machiavelli

 https://www.constitution.org/cons/medina/macharter.htm

 https://www.britannica.com/topic/state-of-nature-political-theory

 https://ethicsunwrapped.utexas.edu/glossary/social-contract-theory

 [i]    William Montgomery Watt (1909–2006) was a Scottish historian,  Orientalist, Anglican priest, and academic and one of the foremost non-Muslim interpreters of Islam in the West.

 [ii]    Thomas Hobbes (1588 –1679), was an English philosopher, considered to be one of the founders of modern political philosophy. Hobbes is best known for his 1651 book Leviathan, which expounded an influential formulation of social contract theory

 [iii]    John Locke (1632–1704) was an English philosopher and physician, widely regarded as one of the most influential of Enlightenment thinkers and commonly known as the “Father of Liberalism.”

 [iv]    Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) was a Genevan philosopher, writer and composer. His political philosophy influenced the progress of the Enlightenment throughout Europe, as well as aspects of the French Revolution.

 [v]    Niccole Machiavelli, (1469—1527), was the Italian Renaissance  political philosopher and statesman, secretary of the Florentine republic, whose most famous work, The Prince (Il Principe), brought him a reputation as an atheist and an immoral cynic.

(William Montgomery Watt, Muhammad at Madinah, 1956, ms 334-335)

Comments

Popular posts from this blog

World’s First University -Al-Qarawiyyin - Morocco

The First Muslim Navy

MUHAMMAD Rasulullahﷺ - SEORANG AHLI POLITIK DAN PEMIMPIN

The Great Mosque of Kairouan

Rasulullahﷺ sebagai Pemimpin Politik

Principles of Governance, Freedom, and Responsibility in Islam by Hassan Al Turabi.

Bab 2: Ikatan Persaudaraan

When and How Did The Mi'raj Take Place.